David Lorincz: Jaké kroky vedly k tomu, že jsem se stal autoritou v oboru? - Mastermindklub.cz

David Lorincz: Jaké kroky vedly k tomu, že jsem se stal autoritou v oboru?

David Lorincz (33) je specialista na FB reklamu a své aktivity rozvíjí skrz značku Modrá krev. V rozhovoru jsme se snažili rozklíčovat, jaké myšlení a strategii je potřeba zaujmout, aby se člověk dostal ve svém oboru co nejvýš.

  • Proč vytvořil značku Modrá krev
  • Proč nechce expandovat do zahraničí
  • Jak se změní chování uživatelů a inzerentů na sociálních sítích
  • check
    Jak se mu podařilo udržet si místo na Marketing festivalu
  • check
    Proč žije na Bali a ne České republice
Jak Tě napadlo vytvořit si značku Modrá krev, která produkuje další “modrokrevníky”?

Komunita kolem mě byla vždy, ale chtěl jsem tomu dát nějakou strukturu. S příchodem dalších spolupracovníků se také již nehodilo, aby se prezentovali pod značkou mého osobního jména.

More...

Proč se rozhodl své aktivity zatím nepřeklápět do zahraničí?

Baví mě pracovat z pozice experta a nikoliv manažera. Nechci budovat tým někde v Singapuru v kancelářích. Raději pomůžu tam, kde znám trh i chování lidí nejlépe a nezahodím u toho 8 let budování značky v Česku a Slovensku.

V čem je rozdíl, když si firma najme na FB Tebe oproti agentuře? Jaký je hlavní benefit?

Já o tom nepřemýšlím jako buď a nebo. Naopak mě spousta firem vnímá jako doplněk k agenturám a cení si externího pohledu profesionální dohledu. V agenturách jsou často velmi šikovní lidé se specifickými skillsety, kteří mají na starosti každodenní operativu. Já jsem tam od toho, aby vše klapalo a oni nejen dělali správně svou práci, ale také to dělali podle správné strategie.Ani bych si netroufl nahradit kreativní pozice, grafiky, copywritery a analytiky. Na této úrovni již to nemůže Véňa někde splácat na koleně, když se bavíme o investicích do reklamy na FB v rámci statisíců Kč měsíčně.

Vypíchni největší změnu, která se podle Tebe stane příští rok v oblasti FB reklamy vs. chování uživatelů?

V ČR se bude zkracovat doba, kterou lidé budou na Facebooku trávit a tím také budou úměrně růst požadavky na kvalitu inzerce podnikatelů. Bohužel kvalita kampaní je často velmi mizerná a proto si myslím, že počet inzerentů na Facebooku bude v roce 2019 spíše klesat, protože se jim  to přestane s rostoucí cenou za inzerci vyplácet. Skvělá zpráva pro modrokrevníky.

Hitem roku 2019 určitě budou Stories ať již na Instagramu nebo Facebooku, což je také směr, kterým jde ve vývoji Facebook. Já osobně jsem svou první stories udělal teprve koncem listopadu roku 2018. Když chceš s vlky žíti, musíš jimi býti.

Davide, jaká cesta vedla od průměrného FB znalce po momentální absolutní špičku?

Klikatá, ale zároveň celkem bezproblémová. Jsem typ člověka, který když si něco usmyslí, tak to udělá. Ve 20 jsem se po roce a půl vykašlal na vysokou a za měsíc už jsem byl v Praze jen se spacákem a půjčkou.

Podobně jsem si připadal o 9 let později, kdy jsem na začátku roku 2015 prodal vše a s batohem vyrazil do světa. Vždycky jsem šel proti proudu, protože pokud chci být mezi 5% procenty úspěšných, tak musím udělat to, co těch 95 % lidí ochotni udělat nejsou. Stejná cesta by nevedla do jiného cíle.

No a když jsem se stal odborníkem na Facebook reklamu, tak jsem chtěl být tím nejlepším. Lídrem, nikoliv pěšákem. Tak jsem si vytvořil vlastní modrý oceán, ve kterém to byl reálný cíl. Spousta lidí vstoupí od rudého oceánu a tam máchá sekerou hlava nehlava 16 hodin denně a diví se, že neuspějí.

Jaké byly konkrétní aktivity, které Tě tam dostaly?

Jiná doba vyžadovala jiné aktivity. U mě to byly hlavně pravidelné články, přednášky na konferencích i různých malých setkání markeťáků či podnikatelů.

Jednoznačně největším přínosem však byli lidé kolem mě. Komunita. V Ostravě jsem měl kancelář, kterou nám pronajal Michal Kubíček (tenkrát SEO bůh) a v ní jsem seděl s Jakubem Čižmářem (dnes uznávaný odborník na emailing), Honzou Kvasničkou (dnes nejlepší UX specialista v ČR) a Vojtou Kotousem (skvělý UX grafik).

Společně s dalšími podnikateli jsme strávili stovky hodin ještě předtím než měli manželky, děti a další povinnosti, kvůli kterým by to samé dnes v mém okruhu nebylo možné. Většina našich debat byla o tenkrát byznysu a marketingu, nikoliv ženách a alkoholu.

I dnes jsem již přes rok členem mastermind skupiny a lidé v ní mě posouvají dopředu.

Určitě to však také bylo mým neustálým hladem po vzdělání. Zvládnu si bez problémů udělat web, prezentaci, grafiku, podcast, natočit i sestříhat video, webinář, prodejní funnely, napsat texty a pak na to samozřejmě udělat Facebook reklamu. Myslel jsem, že je to běžné, že tohle umí už dnes každý markeťák, ale zjistil jsem, že ani náhodou.

Dnes postupně některé úkoly deleguji, ale určitě ne takovou rychlostí, jakou bych chtěl. To je ale častý problém podnikatelů a na samostatné téma.

Jako jediný máš FB workshop na Marketing festivalu, kde se inspiruješ? Díky čemu jsi o krok napřed? Z čeho čerpáš?

Na Marketing festival se vždy těším. S Jindrou se známe již od začátku mého podnikání, také patřil do naší komunity. A z Marketing festivalu se dnes stala nejlepší marketingová konference v Evropě a z pohledu odbornosti patří k nejlepším na světě.

Vše co dnes předávám dál z oboru Facebook reklamy jsou taktiky a strategie, které jsem osobně vyzkoušel při spolupráci s mými klienty nebo v rámci vlastních kampaní. Inspiruji se hlavně ze zahraničí.  Ať už v oblasti marketingu, ale poslední dobou spíše prodeje, řízení firmy, či plánování. Jmenovitě například Richard Branson nebo James Wedmore.

Také opravdu hodně přemýšlím. Středu mám vyhrazenou na zábavu a přemýšlení o firmě, ale mimo to vstávám každé ráno v 5 a do 7 se věnuji nějakému studiu a plánování.

Přes svůj projekt Modrá krev produkuješ hodně edukačního obsahu pro ostatní z oboru - jak se Ti své znalosti povedlo překlopit v opravdu dobře fungující firmu? Co je momentálně nejpoptávanější z tvého portfolia?

Aktuálně to jsou hlavně online workshopy, kdy vezmu jedno téma a věnuji se mu v rámci webináře pořádně do hloubky. Tento rok to byly například Power BI, kdy jsem modrokrevníky, jak svou komunitu nazývám, učil, jak se neztratit v informacích a použít dashboardy ke správnému rozhodnutí.

Oblíbenou službou je také audit, kdy projdu veškeré firemní aktivity v rámci Facebook reklamy a marketingu, najdu chyby a doporučím zlepšení.

Kolem sebe si držím malou komunitu podnikatelů a markeťáků, se kterými si pravidelně voláme a jsem jim mentorem. A také pomáhám se správou kampaní pár větším firmám.

Co chystáš v blízké budoucnosti za změny v Tvém podnikání?

Aktuálně jsem uprostřed procesu restrukturalizace produktů a nezůstane kámen na kameni. Už teď můžu prozradit, že vznikne nový klub. Věřím, že tak budu moci pomoci ještě více lidem.

Budoucnost bude totiž méně o povrchní edukaci a více o přímé podpoře, protože hodně podnikatelů jen nasává informace a novinky, ale v praxi je nepoužívá. Někteří dokonce jen koupí nějaký online kurz, ale vlastně se na něj ani nepodívají. Mají dobrý pocit již jen z nákupu.

Chci pomáhat lidem, které můžu pravidelně kopat do zadnice a zároveň jim být oporou, když to potřebují. Tak jako byli jiní mě.

CHCETE BÝT S DAVIDEM VE SKUPINĚ A  ROZVÍJET SE?

David Lörincz je součástí uzavřené byznys komunity Mastermindklub.cz. Požádejte si o pozvánku.

Přemýšlíš někdy, že bys své aktivity překlopil i do zahraničí?
 

Ne. Raději budu velkou rybou v malém rybníčku a budu pomáhat podnikatelům v Česku a Slovensku, než malou rybkou ve velkém oceánu. Ostatně necítím se nějak omezován velikostí trhu. Nechci mít žádnou firmu se stovkami lidí. Chci uživit sebe, rodinu, dát práci pár lidem v mém týmu a umožnit uspět ostatním podnikatelům v ČR, z kterých se třeba jednou stanou na Bali mí sousedé.

Žiješ už několik let na Bali. Jak vypadá Tvůj standarní pracovní den? Jak zvládáš posun?

Mým cílem je pracovat 4 hodiny denně, 4 dny v týdnu, ale většinou jsem na těch 6 hodinách. Rád si práci rozděluji na několik bloků a v mezičase si zajdu si zacvičit do klubu nebo vařím pro dcerku, která příjde ze školy. Japonská a thajská kuchyně patří k mým oblíbeným.

Má práce je velmi rozmanitá. Příprava projektů pro projekt Modrá krev, hovory s klienty a optimalizace Facebook reklamy. Časový posun nějak nevnímám a rozhodně nežiji podle českého času. S klienty mám poslední hovor maximálně v 5 odpoledne, tedy jejich dopoledních hodinách. Pak již se věnuji rodině.

Co Tě baví na Bali nejvíc a čechách to není?

Otázku bych spíše obrátil. Co v Čechách je a tady není - stres. Na Bali je úplně jiný rytmus života, který se jen těžko popisuje a dokonce ani na 14 denní dovolené jej nenasajete. Většina turistů se snaží rychle objet co nejvíce destinací a zažít co nejvíce zábavy.

Místním je ten život servírován postupně. A jakmile do toho života sklouznete, tak je každý nádech lepší než v ČR. Ale do ČR a Evropy se vždy rád těším na výlet. Je tam krásně.

Také jsem si tu našel přítelkyni (indonésanku), s kterou již 3 roky žiji a pomáhám vychovávat 10 letou dcerku. V 3 letém plánu máme svatbu, postavit dům mezi rýžovými políčky a dalšího prcka.

Když se podíváš obecně a poradil bys ostatním, nezávisle na oboru - jaké jsou podle Tebe kroky k tomu, aby jsi se stal tím opravdu nejlepším a uznávanou autoritou v oboru? 

Tak to by byl todo list na několik let. Určitě však doporučím obklopit se to správnou komunitou a být v ní aktivní. Být hladový po informacích, ale zároveň se jimi nepřežírat. A hlavně si stanovit dlouhodobé cíle a zpětně je rozkouskovat na roční, čtvrtletní, měsíční, týdenní a denní cíle. A věci, které vás k tomu hlavnímu cíli neposouvají nedělat.

Také pozor, aby ste nestali stavitelem nedokončených mostů. Začnete například budovat Youtube kanál a pak zjistíte, že by bylo fajn také dělat marketing na Linkedinu a nebo Instagramu. Nebo uděláte nové produkty ještě předtím, než vyladíte ty stávající.

Po vás pak na konci zůstane jen pár nedokončených mostů.


MASTERMINDKLUB.CZ

JSME UZAVŘENÁ BYZNYSOVÁ KOMUNITA, KTERÁ SI POMÁHÁ RŮST